Zoeken in deze blog

Wordt geladen...

zaterdag 15 oktober 2011

Swiebertje

Swiebertje is een reeks kinderboeken die vanaf 1936 werden geschreven door John Henri uit den Bogaard. De meeste mensen weten niet dat deze boeken bestaan. Swiebertje werd bekend door de TV-serie waarin Joop Doderer de hoofdrol speelde. De eerste uitzending was al in 1955.
Hierdoor zijn er vijf (!) verschillende Saartjes geweest. Riek Schagen heeft het 10 jaar gedaan en is daardoor wel de bekendste huishoudster van de burgemeester geworden. Er zijn maar liefst 6 verschillende burgemeesters geweest waaronder "Stiefbeen" Rien van Nunen
(een leuke combinatie Swiebertje en Stiefbeen).
Uiteraard zijn Bromsnor (Lou Geels) en Malle Pietje (Piet Ekel) ook belangrijke personages geweest.

Soms was het spel enigszins dubbelzinnig, bijvoorbeeld wanneer Bromsnor dreigend vraagt: "Swiep heb je weer stiekum aan de koekjes van Saartje gezeten?!"
Swiep met een vroegere Saartje Jetty Cantor (1963-1964)

1 opmerking:

Dirck zei

Ja deze blog is goud waard!
Veel te veel herinneringen!
Toen ik Swiebertje zag herinnerde ik mij dat ik die 2 post kaarten ook nog heb, en deze uitvouw midden pagina!!

Ik woon sinds 1976 in Zuid Afrika en ben van 1954 Aalst-Waalre :-)

Groetjes, Dirck Pont